همه چیز در مورد مستربچ(بخش دوم)

استفاده و مزایای مستربچ

مستربچ یکی از مواد اولیه مورد استفاده تولیدکنندگان صنایع پلاستیک است. اگرچه مستربچ توسط مصرف‌کننده نهایی با نام شناخته نمی‌شود، اما مزایا و زمینه‌های استفاده از آن زمانی که فهرست شود معقول خواهد بود.
مستربچ یک مخلوط متراکم گرانول شکل است که از تغذیه مواد افزودنی حاوی رنگ و خواص مختلف به پلیمرهای حامل در نتیجه عملیات حرارتی مورد استفاده در فرآیند تولید پلاستیک تشکیل می‌شود. این ویژگی های متفاوتی که به غیر از رنگ به آن ها اشاره می شود، افزودنی آنتی استاتیک، آنتی اکسیدان، روان کننده، ضد حریق، ضد بلوک، ضد مه و تثبیت کننده UV هستند.
به لطف مستربچ های رنگی، تشکیل تن رنگ مورد نظر روی پلاستیک و توزیع همگن آن روی مواد، راحت تر از استفاده از رنگدانه پودری به دست می آید. با مستربچ سفید می توان به رنگ های زنده تر و روشن تر دست یافت.
مستربچ های افزودنی در ویژگی های فیزیکی و مکانیکی محصول موثر هستند. آن ها اطمینان می دهند که پلیمرها در برابر تغییراتی که ممکن است در نتیجه گرما و مواد شیمیایی در طول تولید و استفاده از آن ها متحمل شوند، محافظت می شوند. بنابراین بازده محصول را افزایش می دهند و امکان تولید پلاستیک در اشکال و ویژگی های مختلف را فراهم می کنند.
مستربچ‌های رنگی در مقادیر بالا استفاده می‌شوند به‌خصوص در تولید پالاستیک تزریقی، فیلم، پلاستیک دمیده و لوله. مستربچ های افزودنی در صنایع تزریق، قالب گیری بادی پلاستیک، لوله و فیلم استفاده می شوند. مستربچ های پرکننده، که به عنوان مستربچ های پر از کلسیت نیز شناخته می شوند، بیشتر در صنعت فیلم استفاده می شوند.

عوامل تعیین کننده کیفیت پلاستیک

همانطور که می دانیم پلاستیک یک ماده طبیعی نیست. این ماده ساخته دست بشر است که از مخلوط های مختلف تشکیل شده است و خواص ساختاری و کیفیت مواد حاصل آن متفاوت است. تفاوت های ساختاری تعیین کننده مناسب بودن پلاستیک برای استفاده مورد نظر است. از سوی دیگر کیفیت، ارزش رضایتی را که خواص مکانیکی و فیزیکی مواد حاصل برای مصرف کننده ایجاد می کند، تعیین می کند. کیفیت یعنی برآورده کردن انتظارات مشتری. در حالی که سختی پلاستیک یک ویژگی مورد نیاز در یک بخش است، در بخش دیگر به عنوان یک ویژگی نامطلوب به نظر می رسد.
کیفیت مواد اولیه و افزودنی های مورد استفاده در تولید پلاستیک یکی از عوامل تعیین کننده است.
بهتر است با تامین کنندگانی که در مراحل تولید آزمایشات و آنالیزهای لازم را انجام می دهند و دارای مدارک کنترل کیفی هستند، کار کرد. بخش های توسعه محصول به اندازه بخش های کنترل کیفیت در برآورده کردن انتظارات کیفیت، مهم هستند.

مستربچ چگونه تولید می شود؟

مستربچ های تولید شده به صورت گرانول بعدا با مواد خام به صورت پودر شده یا گرانول مخلوط می شوند و به محصول نهایی مورد نظر تبدیل می شوند.
این مستربچ های مخلوط شده با مواد اولیه در نسبت ها و فرمول های معین در حین تولید محصول نهایی به 3 گروه رنگ، افزودنی و پرکننده تقسیم می شوند که از این طریق ویژگی هایی مانند رنگ، غیر قابل اشتعال بودن، بو، سختی، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و غیره را به محصول اضافه می کنند. عملکرد مستربچ های مورد استفاده به عنوان افزودنی های پلاستیکی یا پرکننده های پلاستیکی به فرآیند تبدیل به محصول نهایی بستگی دارد.
مستربچ توسط عملیات حرارتی و اکسترودر در مرحله تولید به محصول حامل اضافه می شود. ترکیب شدن آن به صورت کاملاً همگن با پلیمر پایه بسیار مهم است. محصول نهایی حاوی رنگدانه، مواد افزودنی و پلیمر پایه است.

***

فرآیندهای تولید به طور کلی بر اساس ذوب، اختلاط و سرد کردن است. مراحلی که در فرآیند اختلاط باید طی شود به دلیل کوچک بودن محصولات بسیار مهم است. انتخاب ماشین آلات با کیفیت و مواد افزودنی عوامل تعیین کننده کیفیت محصول نهایی هستند.
مکانیسم های اختلاط را می توان در دو عنوان بررسی کرد: مکانیسم های توزیعی و پراکنده. هدف آن این است که ذرات افزودنی در فرآیند توزیع مخلوط شوند در حالی که در فرآیند پراکندگی از یکدیگر پراکنده شوند. در سیستم های اختلاط دو عامل حجم یا وزن به عنوان مبنا در نظر گرفته می شود.
سیستم های اکسترودر برای اختلاط در فرآیند تولید استفاده می شوند. اکسترودرها که به دو اکسترودر تک پیچ یا دو پیچ تقسیم می شوند، برای تهیه فرمول مورد نیاز برای محصول نهایی عمل می کنند. دوز مورد نیاز برای فرمول یا با تغذیه پیش مخلوط از یک منطقه با یک دوز واحد یا با تغذیه جداگانه در یک اکسترودر دو مارپیچ ارائه می شود. ..

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.