مزایای مستربچ های سیاه و سفید(بخش دوم)

مستربچ سیاه چه سودی برای ما دارد؟

در مقایسه با سایر روش‌های رنگ‌آمیزی، به نظر می‌رسد که مستربچ به دلیل ترکیب آن، بهینه‌ترین نوع رنگ‌آمیزی است. بر خلاف رنگدانه که معمولاً به صورت پودر است، مستربچ رنگی به صورت گرانول است. این شکل چندین مزیت را به تولید کنندگان می دهد.
پراکندگی عالی: بزرگترین مزیت مستربچ رنگی قطعا پراکندگی عالی است. بر خلاف رنگدانه ها، مستربچ به طور یکنواخت روی سطح محصولات پخش می شود زیرا شامل رزین هایی است که قبلاً در محصولات نهایی استفاده شده است، بنابراین ثبات رنگ محصولات را افزایش می دهد.
افزایش ویژگی ها: ثانیاً، مستربچ سیاه به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا افزودنی‌های دیگری را برای عملکردهای بیشتری مانند مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاومت در برابر سایش و… اضافه کنند، بنابراین، خواص مکانیکی کلی محصولات نهایی را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.
مقرون به صرفه بودن: این قطعاً در مقایسه با کامپوند، یک امتیاز مثبت از مستربچ رنگی است. اگرچه هر دوی آن ها به صورت مستربچ هستند، کامپوند به دلیل فرآیند ساخت پیچیده‌تر آن بسیار گران است. در حالی که مستربچ رنگ مشکی به راحتی با فناوری ساده تولید می‌شود، بنابراین وقتی صحبت از روش‌های رنگ‌آمیزی به میان می‌آید، آن را در اولویت قرار می‌دهند.
به لطف مزایای برجسته آن، تقاضا برای مستربچ رنگی سال به سال شاهد رشد قابل توجهی بوده است و آن را به دومین سهم بزرگ در مصرف کلی مستربچ تبدیل کرده است. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش نیاز به محصولات پلاستیکی نوآورانه و جذاب است.

5 کاربرد رایج مستربچ سیاه

بیایید ببینیم که چگونه مستربچ سیاه به طور موثر در طیف گسترده ای از کارها اعمال می شود.

صنعت خودرو

همانطور که ممکن است ندانید، خودروسازی بزرگترین صنعت مشتری بازار مستربچ های سیاه است. از آنجایی که پلاستیک به تدریج با هدف کاهش وزن کلی و کاهش هزینه تولید در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفت، تقاضا برای مستربچ سیاه به سرعت در حال افزایش است.

خودرو بزرگترین صنعت مصرف کننده مستربچ های سیاه است.

به طور کلی، مستربچ رنگ مشکی در ترکیبات مهندسی تعبیه شده است تا ظاهری جذاب برای محصولات نهایی ایجاد کند. به طور معمول، این ماده در کاربردهای بیرونی مانند بدنه خودرو، سپر، لنزهای چراغ جلو، نوارهای محافظ کنار بدنه، پروفیل های آب بندی پنجره ها و لاستیک ها استفاده می شود.
مستربچ نه تنها سطح بالایی از ماندگاری رنگ را ارائه می دهد، بلکه ترکیب سیاه حاوی تقویت کننده های مختلف و افزودنی های خاص است که به طور موثر رنگ ها را حفظ می کند و همچنین از تخریب سطح محصولات شما توسط عوامل خارجی جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، افزودن مستربچ مشکی به طور قابل ملاحظه ای عملکرد محصول نهایی شما را حفظ کرده و عمر مفید آن را افزایش می دهد.

ورقه های بسته بندی

یکی دیگر از کاربردهای رایج مستربچ مشکی، ورقه های بسته‌بندی است (مانند کیسه های زباله، کیسه های خرید و …) که به لطف فرم دانه ای، به طور یکنواخت روی سطح محصول نهایی پخش می شود. علاوه بر این، تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند فرمول را به همراه نرخ بارگذاری تنظیم کنند تا آن را با محصولات نهایی مطابقت دهند.

مستربچ رنگ مشکی به طور گسترده در ورقه های بسته بندی (کیسه های زباله، کیسه های خرید و …) استفاده می شود.

لوله ها

لوله ها ، نرده ها، نرده های عرشه و … از رایج ترین کاربردهای اکسترود شده مستربچ های سیاه هستند. نه تنها ظاهر جذابی به محصولات نهایی ارائه می‌کند، بلکه به ایجاد یک لایه محافظ نیز کمک می‌کند، که از تخریب سطح محصولات نهایی جلوگیری می کند و همچنین استحکام ضربه را افزایش می دهد و مقاومت در برابر سایش آن ها بیشتر می کند.

لوله ها، نرده ها، نرده های عرشه و … از رایج ترین کاربردهای مستربچ سیاه هستند.

صنعت ژئوممبران

صنعت ژئوممبران به طور سنتی از ترکیبات از پیش رنگی استفاده می‌کند، اما تولیدکنندگان ژئوممبران بیشتر و بیشتر در حال اضافه کردن مستربچ‌ها به رزین بکر هستند. نقش مستربچ و کربن سیاه این است که محافظت بهینه در برابر اشعه ماوراء بنفش و حرارتی غشاء را فراهم کند. از آنجایی که کربن سیاه یکی از موثرترین و پرکاربردترین تثبیت کننده نور برای مواد پلاستیکی است، معمولاً برای بهبود توانایی مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش ژئوممبران از مستربچ سیاه استفاده می شود.

هرروزه تعداد بیشتری از تولیدکنندگان ژئوممبران در حال اضافه کردن مستربچ به رزین بکر هستند.

مستربچ سیاه بازیافتی برای کاربردهای مختلف

با توجه به ارائه مقرون به صرفه، خط جدیدی از مستربچ های سیاه که حاوی 100٪ محتوای بازیافتی هستند، معرفی شده است.  این مستربچ از 100% کربن سیاه بازیافت شده از لاستیک های پس از مصرف و رزین پلی اتیلن (PE) از جریان بازیافتی ساخته می شود. بنابراین به سازندگان کمک می کند تا در هزینه ها صرفه جویی کنند و همچنین عملکردی مشابه بسیاری از درجات استاندارد کربن سیاه داشته باشند.
از نقطه نظر پایداری، استفاده از محتوای 100% بازیافتی مزایای عمده ای را به همراه دارد. هر تن ماده اولیه مصرفی در فرآیند بازیافت منجر به حذف یک تن نفت در فرآیند تولید و 1.4 تن انتشار C02 می شود. ..

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.