انواع عایق سیم معروف(بخش دوم)

در زیر ادامه انواع عایق سیم ترموپلاستیک را آورده ایم.

-TEFZEL (ETFE) ،

با درجه حرارت 150 درجه سانتیگراد، دارای خواص الکتریکی بسیار خوب، بی اثری شیمیایی، عمر و انعطاف پذیری بالا و استحکام در برابر ضربه استثنایی است. تفزل می تواند میزان غیرعادی آزار فیزیکی را تحمل کند و خود خاموش می شود. در زیر ادامه انواع عایق سیم ترموپلاستیک را آورده ایم.

-HALAR (ECTFE) ،

دارای وزن مخصوص 1.68 است که کمترین وزن فلوروکربن است. ثابت دی الکتریک و ضریب اتلاف آن در 1 مگاهرتز به ترتیب 2.6 و 0.013 است. هالار می تواند ذوب شود، اما با قرار گرفتن در معرض شعله مستقیم ذوب نمی شود و نمی سوزد و بلافاصله پس از حذف گرما خاموش می شود. سایر خواص الکتریکی، مکانیکی، حرارتی و شیمیایی آن تقریباً با خواص تفزل یکسان است. درجه حرارت آن 70- تا 150 درجه سانتیگراد است. هالار یک علامت تجاری ثبت شده Ausimont Corporation است.

-تفلون (FEP) ،

به روشی مشابه PVC و پلی اتیلن قابل اکسترود است و تولید سیم و کابل طولانی را امکان پذیر می کند. FEP دارای ویژگی های الکتریکی عالی، بی اثری شیمیایی و دمای سرویس 200 درجه سانتیگراد است.

-تفلون (TFE) ،

در یک نوع فرآیند هیدرولیک کلافی اکسترود می شود. طول ها به دلیل مقدار مواد موجود در کلاف، ضخامت عایق و اندازه پریفرم محدود است. TFE باید روی سیمی با روکش نقره یا نیکل با درجه بندی به ترتیب 260 درجه سانتیگراد و 200 درجه سانتیگراد اکسترود شود.

-PFA ،

این عایق نیز مانند سایرین دارای خواص الکتریکی خوب، دمای عملیاتی بالا (250 درجه سانتیگراد)، مقاومت در برابر تقریباً تمام مواد شیمیایی و مقاومت در برابر شعله است. PFA یک علامت تجاری ثبت شده DuPont Corporation است.

-لاستیک ترموپلاستیک (TPR)،

دارای خواصی شبیه به لاستیک های ترموست است. مزیت آن این است که مانند ترموپلاستیک ها پردازش می شود و بر روی رسانا اکسترود می شود. مانند بسیاری از مواد لاستیکی معمولی، TPR در برابر روغن ها، مواد شیمیایی، ازن و سایر عوامل محیطی بسیار مقاوم است. جذب آب کم و خواص الکتریکی عالی دارد و بسیار انعطاف پذیر با مقاومت سایشی خوب است.

ترکیبات ترموست

ترکیبات ترموست اغلب در کاربردهایی که شامل دماهای بالاتر هستند استفاده می شود زیرا در مواجهه با گرما ذوب نمی شوند. همچنین در محیط های سرد شکل خود را بهتر حفظ می کنند. انواع متداول ترموست عبارتند از:

-پلی اتیلن کلروسولفونات شده (CSPE) ،

گاهی اوقات به عنوان عایق سیم سرب موتور با درجه حرارت 105 درجه سانتیگراد استفاده می شود، اما اغلب به عنوان یک ترکیب پوششی استفاده می شود. CSPE دارای استحکام عالی در برابر پارگی، ضربه و سایش، ازن، روغن است و مقاومت شیمیایی و خواص هوازدگی خوبی دارد. این ماده همچنین دارای جذب رطوبت کم، مقاومت عالی در برابر شعله و حرارت و خواص دی الکتریک خوبی است.

-سیلیکون،

یک عایق نرم است که دارای محدوده دمایی معمولی از 80- تا 250 درجه سانتیگراد است. دارای خواص الکتریکی عالی به علاوه مقاومت در برابر ازن، جذب رطوبت کم، مقاومت در برابر آب و هوا و مقاومت در برابر تشعشع است. سیلیکون معمولاً دارای استحکام مکانیکی پایین و مقاومت ضعیف در برابر خراش است. در حالی که لاستیک سیلیکونی به آرامی می سوزد، خاکستر غیر رسانا را تشکیل می دهد که در برخی موارد می تواند یکپارچگی مدار الکتریکی را حفظ کند.

-لاستیک پروپیلن اتیلن (EPR) ،

یک عایق لاستیکی برای دمای بالا با اتصالات شیمیایی و ترموست است. دارای خواص الکتریکی عالی همراه با پایداری حرارتی و انعطاف پذیری فوق العاده است. مقاومت EPR در برابر فشار، برش، ضربه، پارگی و سایش خوب است و اسیدها، قلیاها و بسیاری از حلال‌های آلی به آن اثر نمی‌کنند. همچنین در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. EPR دارای درجه حرارت تا 150 درجه سانتیگراد است.

-پلی اتیلن متقاطع (XLP) ،

ماده ای است که نسبت به پلی اتیلن با چگالی کم یا بالا مقاومت بیشتری در برابر ترک خوردگی، استرس محیطی، برش، ازن، حلال ها و لحیم کاری دارد. گاهی اوقات به عنوان XLPE شناخته می شود. می تواند به صورت شیمیایی یا پرتودهی به صورت متقاطع ایجاد شود.

-لاستیک نیمه بوتیل (SBR) ،

انعطاف پذیر است و مقاومت خوبی در برابر حرارت و رطوبت با هزینه ای مقرون به صرفه دارد. برای محافظت مکانیکی و شیمیایی باید روکش داشته باشد. SBR برای درجه بندی دمای حداکثر 75 درجه سانتیگراد مناسب است.

عوامل مختلفی در انتخاب سیم و کابل نقش دارند، از جمله نوع عایق سیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در کاتالوگ ما جستجو کنید تا سیم مناسب برای محصول یا پروژه بعدی خود را بیابید. ..

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.