انواع عایق سیم معروف(بخش اول)

عایق سیم چیست و چرا مهم است؟ عایق سیم ماده ای است که سیم ها را می پوشاند و در کنار هم نگه می دارد. هدف آن حفظ جریان الکتریکی در سیم های موجود است. به طور معمول، عایق سیم را از انواع مختلف پلاستیک یا پلیمر می سازند. دو نوع مواد متداول مورد استفاده برای عایق سیم، ترموپلاستیک و ترموست هستند.

ترموپلاستیک در مقابل ترموست

ترموپلاستیک: ماده ای که در اثر حرارت و فشار کافی نرم می شود، جاری می شود، یا تغییر شکل می دهد. این ترکیبات گرم می شود و روی رسانا اکسترود می شوند. به همین دلیل، عایقی که روی محصول نهایی وجود دارد، در صورت قرار گرفتن در معرض گرما می تواند دوباره ذوب یا نرم شود.

  • ساخت آسان
  • معمولا ارزان
  • نیازی به تعمیر ندارد.
  • در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت ذوب می شود.
  • می توان در لایه های بسیار نازک اکسترود کرد.

ترموست: ماده ای است که در اثر حرارت و فشار، نرم نمی شود، جریان پیدا نمی کند و تغییر شکل نمی دهد. پس از اینکه روی رسانا اکسترود شدند، این ترکیبات دوباره ذوب نمی شوند. با این حال، ممکن است در اثر گرما بسوزند یا خراب شوند.

  • در صورت گرم شدن بیش از حد سفت و پیر می شود.
  • خواص در دمای پایین بهتر است.
  • دارای پتانسیل برای دمای بالا.
  • معمولاً گران تر است.
  • هنگامی که اکسترود می شود به فرآیند پخت نیاز دارد.
  • پرتودهی شده را می توان در اندازه های کوچکتر اکسترود کرد.

ترکیبات ترموپلاستیک

ترکیبات ترموپلاستیک از مواد افزودنی برای تقویت خواص خاص ترموپلاستیک استفاده می کنند. بسته به پروژه ای که روی آن کار می کنید، ممکن است بخواهید عایق سیمی را انتخاب کنید که به طور خاص از یکی از ترکیبات ترموپلاستیک زیر استفاده می کند تا نیازهای شما را بهتر برآورده کند.

-پلی وینیل کلرید PVC،

که گاهی اوقات به عنوان وینیل کلرید نیز شناخته می شود، از سه نوع ترکیبات وینیل تشکیل شده است – استاندارد، نیمه سخت و تحت تابش. بسته به فرمول، دمای قابل تحمل ممکن است از 55- تا 105 درجه سانتیگراد متفاوت باشد. مقادیر ثابت دی الکتریک معمولی می تواند از 2.7 تا 6.5 متغیر باشد.
PVC استاندارد با ولتاژ 1000 ولت یا کمتر، برای اتصال، کامپیوتر و سیم های کنترل استفاده می شود. ترکیبات مختلفی، برای کاربردهای تجاری و نظامی، استفاده می شود.
PVC نیمه سخت (SRPVC) بسیار سخت تر از وینیل استاندارد است. مقاومت بیشتری در برابر سایش و برش دارد و خواص الکتریکی پایدارتری را ارائه می دهد.
در PVC تابش شده مقاومت در برابر سایش، برش، لحیم کاری و حلال ها بهبود بخشیده شده است. تابش وینیل را از یک ترموپلاستیک به یک ماده ترموست تبدیل می کند.

-پلی اتیلن (PE) ،

عایق بسیار خوبی است زیرا ثابت دی الکتریک پایین و مقاومت عایق بسیار بالا را ارائه می دهد. از نظر انعطاف پذیری، پلی اتیلن با توجه به وزن مولکولی و چگالی می تواند از سفت تا بسیار سخت متغیر باشد. چگالی کم آن انعطاف پذیرترین است، در حالی که فرمولاسیون با چگالی بالا و وزن مولکولی بالا، بسیار سخت است. مقاومت در برابر رطوبت آن عالی است، با این حال، هر دو نوع قابل اشتعال هستند. فرمولاسیون قهوه ای و مشکی دارای مقاومت عالی در برابر آب و هوا هستند. ثابت دی الکتریک برای عایق جامد 2.3 و برای طرح های سلولی (فوم دار) 1.5 است.

-پروپیلن (جامد و سلولی)،

از نظر خواص الکتریکی مشابه پلی اتیلن است. این ماده عموما به عنوان عایق استفاده می شود. به طور معمول، سخت تر از پلی اتیلن است که آن را برای عایق های دیوارهای نازک مناسب می کند. حداکثر درجه حرارت UL ممکن است 60 درجه سانتیگراد یا 105 درجه سانتیگراد باشد. ثابت دی الکتریک برای طرح های جامد 2.59 و برای طرح های سلولی (فوم دار) 1.55 است.

..

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.