TPR چیست؟ | راهنمای قطعی

TPR که به عنوان لاستیک ترموپلاستیک نیز شناخته می شود، ترکیبی از لاستیک و پلاستیک است. بنابراین، دارای خواص فیزیکی عالی است. برای پردازش در قالب گیری نیز مناسب است. با این حال، کاربردهای مختلفی دارد و در حوزه های متعدد برای قالب دهی به ده ها محصول استفاده می شود. برخی از ویژگی های برجسته ای که توسط مواد TPR به نمایش گذاشته می شود عبارتند از انعطاف پذیری، مقاومت در برابر پارگی خوب، قابلیت استفاده مجدد، قابلیت بازیافت و مقاومت در برابر سایش خوب. همچنین TPR را در این محل ها پیدا خواهید کرد:

  • لوله
  • سیم و کابل
  • درزگیرها
  • افزودنی های قیر
  • تزئینات خودرو
  • واشر
  • بسته بندی
  • فیلم و ورق

ویژگی های TPR –

همانطور که قبلا ذکر شد، لاستیک ترموپلاستیک (TPR) دارای خواص و ویژگی های پلاستیک و لاستیک است. لیست خواص مفید نیز بسیار چشمگیر است. این ماده هم ویژگی های ترموپلاستیک و هم الاستومری را دارد. بیایید فهرست را مرور کنیم.
1. خواص دی الکتریک خوب
2. مقاومت عالی در برابر عوامل جوی و مواد شیمیایی
3. قدرت پیچ خوردگی بالا
4. در دسترس بودن در طیف وسیعی از دوومترها.
5. محدوده دمایی گسترده
6. قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد

مزایای مواد TPR –

1. TPR را می توان در ماشین آلات یا تجهیزات پلاستیکی سنتی پردازش کرد. بدون نیاز به ماشین های قالب گیری با تکنولوژی بالا، خودکار یا نیمه خودکار.
2. گزینه های سفارشی سازی متعدد فرصتی را برای تولید انواع مختلف محصولات فراهم می کند.
3. TPR را می توان با انواع مختلف پلاستیک به صورت همزمان قالب گیری و اکسترود کرد. گزینه های سفارشی سازی مختلف در اینجا نقش کلیدی ایفا می کنند.
4. چرخه تولید سریع تری نسبت به لاستیک ترموست دارد.

معایب مواد TPR –

اگرچه TPR دارای مزایای بسیار زیادی است، حتی برخی از معایب مهم برای بحث در مورد آن وجود دارد.
1. سختی ویژگی اصلی TPR است که به حفظ مقاومت شیمیایی و هوازدگی بسیار کمک می کند. با این حال، می‌تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد، زیرا نداشتن هیچ نرمی باعث افزایش عوارض حمل و نقل و پردازش مواد شما می‌شود.
2. خمش ضعیف نیز اثرات مشابهی دارد زیرا پردازش مواد را کمی دشوارتر می کند.
3. وزن مواد، توانایی ضعیف در جذب ضربه، و نفوذپذیری ضعیف از دیگر کاستی های جزئی TPR هستند.

رزین ترموپلاستیک چیست؟

رزین ترموپلاستیک یک ماده پلاستیکی است که وقتی تا دمای خاصی گرم می شود به سرعت مایع می شود و قابلیت قالب گیری عالی دارد و با سرد شدن جامد می شود. با چنین واکنش سریعی به گرما و سرما رزین می تواند به ساختارهای مختلفی تبدیل شود و آنها را برای بسیاری از صنایع قابل دوام کند.
مجموعه ای از ترموپلاستیک های تجاری، نایلون، اکریلیک و پلی کربنات موجود است که می توانند برای کاربردهای مختلف استفاده شوند.
به عنوان مثال، اکریلیک کاربردهای متعددی در صنایعی مانند آکواریوم ها، تابلوها، پنجره ها و تجهیزات پزشکی دارد. از نایلون برای تولید چرخ دنده و طناب استفاده می شود. تقریباً برای هر صنعتی، یک ترموپلاستیک وجود دارد که می تواند مفید باشد.
رزین های ترموپلاستیک زمانی که در فرآیند قالب گیری استفاده می شوند، پیوندهای شیمیایی ایجاد می کنند. پیوند انواع مختلف مولکول‌های جدا شده در زنجیره پلیمری ویژگی‌های پلاستیک را تعیین می‌کند.

تفاوت بین مواد TPR و مواد TPE –

افراد بین این دو ماده بسیار گیج می شوند. TPR و TPE هر دو به عنوان ترموپلاستیک طبقه بندی می شوند. در ظاهر، هر دو ماده بسیار شبیه به نظر می رسد، و تا حدی، یکسان هستند. اما چندین تفاوت بین آنها وجود دارد که کاربرد آنها را کاملاً متفاوت از یکدیگر می کند.
TPE و TPR نسخه های اصلاح شده از مواد مختلف هستند. TPR از مواد SBS اصلاح می شود و TPE معمولاً از مواد SEBS اصلاح می شود. TPR به دلیل سختی در هنگام قالب گیری شناخته شده است. در مقابل، مواد TPE به دلیل نرمی آن مورد توجه قرار می گیرد.
مواد TPR دارای ویژگی های هر دو لاستیک و قابلیت قالب گیری ترموپلاستیک هستند. مواد TPR انعطاف پذیری بیشتری را در مقایسه با TPE فراهم می کند. علاوه بر این، آنچه مواد TPR را متمایز می کند، طیف گسترده ای از محدوده های فیزیکی است که آن را برای بسیاری از اهداف مفید می کند.

..

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.